Από τις πρώτες φάσεις του δράματος της Ελληνικής «Χρεωκοπίας», έστω και αν αυτή τυπικά δεν έλαβε τα χαρακτηριστικά μιας «άτακτης-ασύντακτης» χρεωκοπίας αλλά ενός ήπιου «οικειοθελούς» συμβιβασμού με τους Διεθνείς Πιστωτές, διαπιστώσαμε με –οδυνηρή- έκπληξη ότι ο ρόλος της ΤτΕ υπήρξε όχι μόνον «περίεργος» αλλά τελικά απολύτως επιβλαβής, ιδίως για τα συμφέροντα των Νομικών Προσώπων και Ασφαλιστικών Ταμείων, τα οποία διά νόμου αυτή διαχειριζόταν μέσω του «Κοινού Κεφαλαίου».
Ενώ η διαπραγμάτευση για την οριστικοποίηση του «κουρέματος» στα Ομόλογα Ελληνικού Δημοσίου είχε ήδη ξεκινήσει από το καλοκαίρι του 2011 και τελικά ολοκληρώθηκε με το Ν.4052/2012 τον Μάρτιο του 2012, η ΤτΕ, ως Διαχειριστής της περιουσίας των Ασφαλιστικών Ταμείων, ενώ γνώριζε πέραν πάσης αμφιβολίας ότι τα ΟΕΔ θα «κουρεύονταν» σε πραγματικές τιμές περί το 70% (ονομαστικές στο 53,5%), ακόμη και μία-δύο μέρες πρίν τις 9 Μαρτίου 2012, μετέτρεπε λογαριασμούς καταθετικούς ή σε repos/ΕΓΕΔ τα οποία ΔΕΝ ΠΕΙΡΑΧΤΗΚΑΝ (και δεν θα μπορούσαν φυσικά εκ του νόμου να υποστούν κούρεμα!) σε ΟΕΔ!
Η ζημία; Ανω των 15 δισεκατομμυρίων ευρώ!
Όμως τι ακολούθησε;
Η προ-αποφασισμένη μέσω του αρχικού μνημονίου διαδικασία «ανακεφαλαιοποίηση» των Τραπεζών μέσω του ΤΧΣ, η οποία θα κάλυπτε τις ζημίες από το PSI αλλά και τα κόκκινα δάνεια – non performing loans NPL’S λόγω της υφέσεως.
Τι δεν μας είπαν ποτέ όμως;
Ότι μια πολύ κλειστή ομάδα, σχεδόν «συνωμοτικά», βάφτισε εκ των υστέρων μόνον ορισμένες ως «Συστημικές Τράπεζες», ενώ το λεκτικό του μνημονίου ΟΥΔΕΜΙΑ ΝΥΞΗ ΕΚΑΝΕ περί του ότι θα πρέπει να διασωθούν συγκεκριμένες Τράπεζες!
Ποια ήταν τα οφέλη από την βάφτιση αυτή; Ότι οι μέτοχοι ΜΟΝΟΝ των «συστημικών» Τραπεζών θα καλούντο να χρηματοδοτήσουν μόνον το 10% των απαιτούμενων κεφαλαίων ενώ το, υπόλοιπο 90% θα το χρηματοδοτούσε το ΤΧΣ!
Ετσι, από το 2013 έως το 2014 οπότε και ολοκληρώθηκε η «εκκαθάριση» του Τραπεζικού τοπίου ώστε να καταλήξει στην σημερινή του μορφή , συνέβησαν τα εξής, εντελώς επιλεκτικά:
Α Οι μέτοχοι της ΑΤΕ καταστράφηκαν εντελώς, ενώ το «καλό» κομμάτι της το απορρόφησε η Τράπεζα Πειραιώς
Β. Οι μέτοχοι του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, επίσης καταστράφηκαν καθώς το Ταχ. Ταμιευτήριο δόθηκε ως «δώρο» στην EUROBANK
Γ. Η αύξηση κεφαλαίου της EUROBANK έγινε με σκανδαλώδη τρόπο, ενώ δηλ. το Δημόσιο μέσω του ΤΧΣ κατέβαλε 1,5 ευρώ ανά μετοχή, οι ιδιώτες συμμετείχαν εκ των υστέρων με 30 λεπτά, στο 1/5 δηλαδή!
Δ. Η Τράπεζα PROBANK, ένα «διαμάντι» στο Τραπεζικό Σύστημα, μεσούσης της αυξήσεως κεφαλαίου κι ενώ απαιτούνταν μόνον 90 εκατομμύρια ευρώ για να ολοκληρωθεί με ιδιωτικά κεφάλαια η αύξησή της και είχαν ήδη καταβληθεί 150, με παράνομες και μεθοδευμένες ενέργειες τέθηκε σε εκκαθάριση και αποκτήθηκε από την ΕΘΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ, ενώ το ΤΧΣ κατέβαλλε 600 εκατομμύρια ευρώ!
Ε. Το μεγαλύτερο «πάρτυ» όμως έγινε με την απορρόφηση των Ελληνικών Καταστημάτων των Κυπριακών Τραπεζών στην Ελλάδα, ΛΑΙΚΗΣ-MARFIN και ΚΥΠΡΟΥ, οπότε και (σύμφωνα με τον Κυπριακό Τύπο όπου αναπαράγει δηλώσεις Θεσμικών Παραγόντων της Κύπρου) αυτά αποτιμήθηκαν σε τόσο εξευτελιστική τιμή ώστε να προκύψει νέα τρύπα στην Τράπεζα Κύπρου στην Κύπρο!
Ειδικά στην τελευταία περίπτωση, η προσωπική «συνεισφορά» του πρώην Υπουργού Οικονομικών και νυν Διοικητή της ΤτΕ υπήρξε αποφασιστική: Με αλλεπάλληλες προσπάθειές του, και μέσω εμβόλιμης διάταξης σε Πολυνομοσχέδιο του Υπ. Οικονομικών τον Ιούλιο του 2014, ενέταξε κρυφίως διάταξη όπου η μεταβίβαση των κυπριακών υποκαταστημάτων ΔΕΝ έγινε με την τότε ισχύουσα νομοθεσία, δηλ. το Ν.2551/97, οπότε και η Τ. Πειραιώς θα αποκτούσε και τις υποχρεώσεις αλλά θα μεσολαβούσε και η αποτίμηση από την Ειδική Επιτροπή του ΥπΟικ, αλλά με την μετέπειτα ισχύσασα, αυτή δηλ. του Ν.4152/13, ΕΝΑΜΙΣΗ ΜΗΝΑ ΜΕΤΑ! Και φυσικά αναδρομικά, αλλά… πόσο αναδρομικά πιά; Πρίν και από την διάταξη που επεκαλούντο αναδρομικά;
Κατόπιν αυτών, είναι σαφές πλέον γιατί θα πρέπει η Διοίκηση της ΤτΕ να κληθεί να δώσει εξηγήσεις για τον κυριολεκτικά «έκνομο» τρόπο με τον οποίο λειτούργησε έως σήμερα. Στο αρμόδιο Οργανο, που είναι η Βουλή των Ελλήνων και η Εξεταστική Επιτροπή για το Μνημόνιο. Εως εδώ η ανοχή των πολιτών!
KYROS LAW OFFICES