Δανειολήπτες Ελβετικού Φράγκου, Ομολογιούχοι Εταιρείες Ιατρικού Εξοπλισμού – Πάροχοι Υγείας, Δάνεια επιχειρήσεων με ενέχυρο ομόλογα Τραπεζών
- Τελευταίες ανακοινώσεις γιά το νομοσχέδιο που επίκειται άμεσα η κατάθεσή του :
- Προϋπόθεση για την προστασία η συνολική περιουσία του δανειολήπτη να μην ξεπερνά τις 700.000 ευρώ ως προς τις αντικειμενικές αξίες.
- Επίσης, το οικογενειακό εισόδημα του δανειολήπτη δεν πρέπει να ξεπερνά τις 60.000 με 70.000 ευρώ το χρόνο, αλλά και οι καταθέσεις να μην ξεπερνούν τις 70.000 ευρώ.
- Για ανέργους και απόρους προβλέπεται πάγωμα της καταβολής της δόσης για το διάστημα ανεργίας ή απορίας, αλλά στην περίπτωση που υπάρχει οικογενειακό εισόδημα ως 50.000 ευρώ το χρόνο επιβάλλεται δόση ίση με το 10% της δόσης, ενώ το ποσοστό αυξάνεται στο 20% για όσους έχουν οικογενειακό
- Σύσταση Δημόσιου Φορέα Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους
- Η δημιουργία ενός ενδιάμεσου ανεξάρτητου φορέα διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους προτείνεται ως ένα εργαλείο για την εφαρμογή του σχεδίου. Ουσιαστικά μεσολαβεί μεταξύ των πολιτών που χρωστούν σε τράπεζες, Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία, ΔΕΚΟ και τρίτους, λειτουργεί σαν ένα δίκτυ προστασίας και δεν αφήνει την πλήρη δικαιοδοσία στις τράπεζες να διαχειριστούν τα κόκκινα δάνεια.
- Οι τράπεζες, όσον αφορά στη λειτουργία τους, διέπονται από διεθνείς κανόνες. Έτσι υπόκεινται στο διεθνές κανονιστικό πλαίσιο και για τη συνέχιση της λειτουργίας τους πρέπει να τηρούν τις βασικές αρχές για την κεφαλαιακή επάρκειά τους ή να έχουν διαθέσιμα απεριόριστα κεφάλαια, έτσι ώστε να διασφαλίζονται οι καταθέσεις τους και να μη διατρέχουν τον κίνδυνο κατάρρευσης.
- Οι τράπεζες δεν έχουν τις δυνατότητες και τις ευχέρειες να διαχειριστούν τόσο μεγάλο όγκο οφειλών και, κυρίως, δεν μπορούν να προχωρήσουν άμεσα σε διαγραφές όλων των δανείων που δεν μπορούν να αποπληρωθούν, γιατί θα κινδυνεύσουν με κατάρρευση λόγω εξάντλησης των κεφαλαίων τους.
- Τα χρέη ιδιωτών και επιχειρήσεων δεν είναι προς μία τράπεζα αλλά συχνά υπάρχουν οφειλές προς πολλές διαφορετικές τράπεζες, καθιστώντας αναγκαίο τον κεντρικό συντονισμό. Άλλωστε, η μέχρι σήμερα εμπειρία από την εφαρμογή των νόμων που έχουν θεσπιστεί για τις ρυθμίσεις, απέδειξε την αναποτελεσματικότητα της διαχείρισης των τραπεζών.
- Θα πρέπει να εξετάζονται συνολικά οι υποχρεώσεις και η δυνατότητα αποπληρωμής των οφειλών κάθε οφειλέτη, αφού υπάρχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές όχι μόνο προς τις τράπεζες αλλά και προς το Δημόσιο, τα ασφαλιστικά ταμεία, τις ΔΕΚΟ και προς τρίτους. Έτσι, η διαχείριση του ιδιωτικού χρέους δεν μπορεί να γίνει μόνο από τις τράπεζες αλλά χρειάζεται τη μεσολάβηση ενός άλλου ανεξάρτητου φορέα, που θα καθορίζει τη δυνατότητα αποπληρωμής των συνολικών οφειλών κάθε οφειλέτη.
- H αξία των δανείων που θα μεταβιβάζονται δεν θα είναι η ονομαστική αλλά ο Φορέας θα το καθορίζει, υπολογίζοντας το ύψος της ζημιάς που ήδη έχει προβλεφθεί ως επισφάλεια στους ισολογισμούς τους και την αποτίμηση της ζημιάς σε αγοραία αξία, ώστε να μην θεωρηθεί ως πρόσθετη ενίσχυση των Τραπεζών. Θα υπάρχει δηλαδή “discount” ανάλογα με το είδος του δανείου, με δυνατότητα επιμερισμού της ζημιάς σε διάστημα έως 5ετία. Τα δάνεια θα μεταβιβασθούν έναντι χρηματοπιστωτικών εργαλείων, η κάλυψή τους θα γίνει εν μέρει από το ΤΧΣ (2-3 δισεκ) και μετά μέσω εγγύησης του ΤΧΣ (υποκαταστήματος δηλ. του EFSF) θα εκδοθούν covered bonds (καλυμμένα με υποθήκες ή άλλες εγγυήσεις ομόλογα)
- Ειδική πρόβλεψη για τα κόκκινα-επισφαλή δάνεια επιχειρήσεων στις πιο κάτω κατηγορίες:
Α. Δανειολήπτες Ελβετικού Φράγκου: Η δραματική αλλαγή της ισοτιμίας από το 1,60 το 2007-8 στο 1 EUR/CHF σήμερα, οδηγεί τις επιχειρήσεις σε άμεσο πρόβλημα κλεισίματος
Β. Ομολογιούχοι Εταιρείες Ιατρικού Εξοπλισμού-Πάροχοι Υγείας που η εξόφληση του Δημοσίου έγινε μέσω ομολόγων που κουρεύτηκαν, αυτά δε εκ των υστέρων ενεχυράσθηκαν από τις Τράπεζες στο 1/3 περίπου της αρχικής τους ονομαστικής αξίας, με αποτέλεσμα να έχουν οδηγηθεί χιλιάδες επιχειρήσεις σε χρεωκοπία/απολύσεις και το επίπεδο παροχής υπηρεσιών υγείας να έχει καταρρεύσει
Γ. Επιχειρήσεις που δανείσθηκαν με ενέχυρο τα ομόλογα των Τραπεζών που τους δάνεισαν και αυτά είτε μηδενίστηκαν εντελώς, είτε ανακλήθηκαν στο 30-40%, λόγω των προβλημάτων μετά το PSI